Sidor

lördag 23 april 2016

Förälskad i en gränd


Det första jag såg var de stora lampskärmarna
som hängde mellan huskropparna,
Mina fötter började gå och resten följde efter.
Den här gränden ligger på Korte Hout Straat
i Haarlem utanför Amsterdam.

 Jag slutar aldrig att fascineras över gränder.
Och vad människor kan göra med dem.
Eller vad gränderna gör med dem.


En gränd är också, för det mesta, ett bevis på att den 
som inte har en trädgård ändå kan plantera. 
I krukor, uppmurade odlingsbäddar, korgar, i fantasin.

Om jag bodde i en gränd skulle jag plantera massor av mörkt 
grön lagerhägg nedanför mina fönster. Jag skulle ställa upp 
buxbom i terrakottakrukor på prydlig rad. Jag skulle väva mattor av 
murgröna utanför min blåa dörr och jag skulle låta en mörkt lila 
småblommig klematis bli ett med himlen. 
Bara så ni vet.



 



Inga kommentarer: