Sidor

torsdag 28 april 2016

Min vita trädgård


Den som skriver en bok om vita trädgårdar
måste givetvis ha en egen vit trädgård. 
Så tänkte i alla fall jag när jag började
plantera i vitt i ett hörn av trädgården. 
Det första jag satte här var en klematis
 'summer snow' och ett silverpäronträd.
 Sedan har jag fyllt på och tagit bort och planterat nytt. 
Så som jag alltid gör. 
Så i fjol gav jag ett löfte till mig själv,
att i år ska jag inte flytta på en enda perenn...

Men en vit trädgård måste vara stor och så här mycket gräsmatta 
kan man ju inte bara ha här, tänkte jag i höstas och hämtade
barnens hopprep. Sedan satte jag spaden i marken.
Det tog ett bra tar att gräva bort grästuva efter grästuva.
Sedan fyllde jag på med massor av ny jord.


Och så åkte jag till svärmor som har den allra finaste funkian. 
Jag tror att det är en 'big daddy'. 
Eftersom hon gjorde om på framsidan så grävde hon upp 
och delade med sig av den här favoriten.



Den blågröna skönheten är en bra stomme i min nya vita rabatt. 
Här har jag också planterat höga gräs, kransveronika,
aklejor, stäppsalvia, solhattar och palmstarr. 
Jag väntar och längtar efter att se dem dansa tillsammans i år.

1 kommentar:

Isas Trädgård sa...

Det blir nog en skön vals med dessa godingar i rabatten - så snyggt med vit trädgård. Planerar en vit rabatt på framsidan i norrläge, får se när jag kommit så långt som du och sätter spaden i backen.
Ha det så gott !
Kram/Isa