Sidor

tisdag 21 juni 2016

Vit matta av stäppsalvia


Den vita mattan av stäppsalvia börjar breda ut sig i min vita trädgård. 
Här växer den tillsammans med bland andra funkian 'big daddy'.


Den vita aklejan har snart blomma över. 
Jag bar hem ett tiotal, av sorten 'Green Apple', från handelsträdgården i våras, 
Aklejan har ju en benägenhet att fröså sig. Så jag hoppas på en egen odling till nästa år.


Trebladsspira är en annan skönhet i min vita trädgård. Enkel och anspråkslös.
Och blommar på mörk stjälk. Det gillar jag. 
Av samma anledning har jag också planterat vitbrokig kornell i den här delen av trädgården.


I pergolan har jag planterat vildvin.
Fram till i går hade jag vita trädgårdsmöbler här. 
Men så råkade jag svänga in på skroten. Och där råkade jag hitta det allra snyggaste bordet på hjul.
Då kändes plötsligt de vita möblerna för gulliga.
Det är ett gammalt svetsbord, sa mannen bakom disken. Jag betalade bordet med fyra guldpengar 
och ringde efter svärfar som var snäll och kom med släpkärran.
Bordet är nu på plats, men syns inte här. Jag måste piffa lite runt det först.

I min vita trädgård har jag också massor av vit stjärnflocka. Och fler ska det bli. 
För den här kompisen har också en benägenhet att fröså sig. Att den dessutom förgyller nästan hela sommaren gör inte saken sämre.

Inga kommentarer: