Sidor

fredag 5 augusti 2016

På besök på Håkesgård


En av många trädgårdar som jag följer på instagram är Marie Emilssons Håkesgård,
eller @hakesgard som den heter där. 
Marie Emilsson har tillsammans med Viktoria Johansson grundat Trip2garden för att kunna dela med sig av sina trädgårdar, sin trädgårdsglädje och den kunskap de har om blommor och växter.
 Marie Emilsson är utbildad florist och Viktoria Johansson är utbildad trädgårdsdesigner.  
Vilken lycka att Håkesgård höll öppet just den helgen som jag var i Varberg. 
Trädgården ligger i Stamnared, i närheten av Veddige.
Vilket place hon har, Marie Emilsson!!

Utanför det mest fantastiska växthuset blommar basilikan 'Yemenite' tillsammans med vit rosenskära.


Tänk att kunna krypa ner i ett badkar i all denna grönska.


Alltså, den här vyn. Med de gröna buxbomskloten, den röda, lite rostfärgade alunroten
och så fågelburen i trädet. Den är magisk.  


I trädgården sprang jag också på Camilla Jansson, @nyfiqen på instagram, och hennes vän Anna Nord, @annas_pyntblick Camilla och jag bor faktiskt i närheten av varandra och vi följer varandra på instagram men vi har aldrig träffats, inte förrän nu.
Det blev ett härligt sprudlande möte.
Bland många fina växter i trädgården föll jag pladask för den här klematisen (på bilden ovan). 
Vilken tur att Camilla kunde berätta att den heter 'Fusca'. Nu står den på min inköpslista.

Inga kommentarer: