Sidor

måndag 12 september 2016

Svag för höstanemoner


Det är få trädgårdsupplevelser som slår 
dansen med höstanemonerna i varm septembersol.
Jag är så otroligt svag för dessa att knäna viker sig. 


 Jag vill borra ner huvudet i dem.
Och när ingen ser på, så gör jag det.
Höstanemoner gör liksom att sommarblomningen aldrig tar slut 
Ofta blommar de ända tills allt annat i trädgården står i brand.
Kastar sig sist över relingen på det sjunkande skeppet.


Som nyplanterade behöver höstanemonerna tid.
Därför kan det dröja några år innan den blommar ordentligt. 
Och eftersom det kan vara tufft för höstanemonen 
att hinna etablera sig innan kylan kommer, 
så är plantering på våren att rekommendera.


Men vem kan bry sig om alla rekommendationer i världen?
I min trädgård är det jag som för.
Eller styr.
Bilen till handelsträdgården,
och köper fem vita höstanemoner till.






Inga kommentarer: