Sidor

onsdag 19 april 2017

Utebad



Linda Hansson (Årstidens bästa) och Maria Andersson (@villasmedsbo) hade skapat en  fantastisk fin balkong på trädgårdsmässan Nordiska trädgårdar.
Bland spirande grönt och vårlökar hade de placerat ett gammalt zinkbadkar.
Jag är väldigt svag för badkar utomhus. Inte för att jag har krupit ner i ett någon gång.
Men det kommer. 


För ett par år sedan hälsade jag och en jobbarkompis på hos Hanna Hjort i hennes vita trädgård i Sundsvall. Hon hade två gamla hederliga vita badkar i sin trädgård. 
Så himla soft! Badkarsfötterna hade hon dolt med stenar. 


Vem vill liksom inte ha ett utebad i sin trädgård?Så jag åkte hem och drog på mig arbetshandskarna.
Jag lade ut markduk på den tidigare så trista gräsmattan och jag tog tillvara på gruset som låg tillfälligt på annan plats i trädgården. 
Några gamla tegelstenar som jag hittade fungerade utmärkt till kant. Jag tänkte att jag inte skulle göra det så komplicerat. 
Sedan åkte jag till handelsträdgården och köpte vita rosor.
Då blev det komplicerat.
Jag gav dem ny rosjord, jag gullade med dem. Inget hjälpte. I fjol planterade jag istället en vit tålig klätterros här. Något badkar har ännu inte flyttat in. Jag väntar fortfarande på att väggarna ska börja blomma.

För tanken är att man knappt ska ana att det finns någonting här bakom. 
Komposten fick ge vika och istället gjorde jag en ingång till mitt hemliga trädgårdsrum här.
Fast så värst hemligt är det ju inte. 
Inte ännu.


Inga kommentarer: